آمازون غول فروشگاه­های اینترنتی دنیا، در طرح جدید خود می­ خواهد با ایجاد انبارهایی در زیر آب، کالاهای خود را سریعتر از قبل به دست مشتری برساند. این انبارهای زیرآبی قرار است توسط ربات، انسان، ماشین­ها و کامیون­ها و هواپیما­ مدیریت شود.

در این پتنت که توسط خود آمازون طراحی شده است، تمام کالاها داخل کانتینرهای ضد آب قوی نگه­داری خواهد شد تا از آسیب­‌دیدگی آن­ها جلو­گیری گردد.

روش کار به این­‌صورت خواهد بود که وقتی کالایی توسط مشتری خریداری شد، یک کد فعال­سازی بسته‌­بندی را به سطح آب خواهد فرستاد؛ سپس سیگنال­های صوتی یا آکوستیک به بسته‌­بندی برخورد کرده و بالن تعبیه شدۀ داخل آن­را فعال می‌­کنند و در نتیجه بالن بسته را به سطح آب هدایت خواهد کرد.

مخترع این طرح Jeremiah Brazeau یکی از مهندسان مسئول در بخش رباتیک آمازون است. البته آمازون برای دوباره­‌سازی و بهبود تأسیسات انبارداری خود از روش­های طوفان فکری استفاده کرده است که باتوجه به روش انبار کردن زیر دریا، روش­های موجود در استفاده از فضا و مکان ناکارآمد به نظر می رسد.

این شرکت به­ عنوان راه­‌حل­های پیش­گیرانه برای مشکل فضای انبار کالا، دو پتنت کشتی فضایی عظیم و انباری به شکل کندوی زنبور عسل را طراحی کرده است که در آن پهپادها مانند زنبور عسل­های کارگر در حال دریافت و ارسال بسته ­ها خواهند بود.

آمازون

کمپانی آمازون اعلام کرده است که پهپادها یکی از عناصر مهم در آینده آن هستند اما از آن­جایی­که آن­ها هنوز نمی‌­توانند شنا کنند، در طرح جدید خبری از پهپاد نخواهد بود.

نکتۀ جالب این است که اخیراً آمازون طرحی را به ثبت رسانید که در آن اطلاعاتی را که از تحویل کالا به مشتری در پهپاد ذخیره می‌ شود­ آنالیز کرده و پیش­‌بینی می­‌کنند که مشتری به چه کالاهای دیگری می­تواند علاقه داشته باشد (فرض کنید پهپاد به‌­عنوان یک دانشنامۀ فروشندۀ سیار به درب منرل شما خواهد آمد!).

البته احتمال این وجود دارد که هیچکدام از طرح­های فوق­ به مرحلۀ اجرا نرسند اما سابقه نشان می­‌دهد که آمازون به لطف موفقیت­های اخیر خود به این نوآوری‌ها همچنان ادامه خواهد داد.

جالب است بدانید که در چند روز اخیر، سهام آمازون به قیمت $1,039.87 در بازار بورس معامله شد که نشان دهندۀ رشد بی­‌سابقۀ آن است و در پی آن، جف بزوس CEO این شرکت با پشت سر گذاشتن بیل گیتس، در جایگاه ثروتمندترین مرد جهان قرار گرفت.

گرچه این امر دیری نپایید و بیل گیتس مجدداً جایگاه خود را پس گرفت اما به نظر می‌رسد بلندپروازی‌های جف بزوس به نتایج حتمی خود نزدیک شده است.