سئو و بهینه سازی سایتمطمئنم در همین لحظه، از کسی خوشتان می‌آید و دلتان می‌خواهد او هم از شما خوشش بیاید! حالا بگویید ببینم برای جلب توجهِ او چکار کرده‌اید؟ آیا طبیعی رفتار کردید یا مثل همیشه تابلوبازی درآوردید؟ اووه! لطفا نگویید رقیب عشقی هم دارید چون کار سخت می‌شود…

نه اشتباه نکنید، این یک مقاله عاشقانه نیست! بلکه کاملا در مورد سئو و بهینه سازی سایت است. می‌دانستید وب سایت شما هم یک موجود زنده است و به یک رابطه عاطفی با گوگل نیاز دارد؟! اما مشکل اینجاست که گوگل جان خاطرخواه زیاد دارند و بدست آوردن دل ایشان کمی سخت است. فقط یک مهرۀ مار به نام سئو می‌تواند وب سایت شما را در چشم گوگل عزیز کند!

من در این مقاله توضیح می‌دهم که سئو چیست و چگونه مشتریان وب سایت شما را چند برابر می‌کند. همچنین تکنیک های سئو و انواع خدمات سئو را هم به شما می‌گویم. این مقاله جدیدترین راهنمای سئو در سال ۲۰۱۹ است. با خواندن آن همین امروز رِل می‌زنید!

سئو چیست؟

سئو (SEO) مخفف عبارت Search Engine Optimization است. یعنی بهینه‌ سازی برای موتورهای جستجو. در بیشتر سایت‌ها می‌خوانید که سئو یکسری دستورالعمل است که با اجرای آنها ترافیک به سایت شما هدایت می‌شود. یعنی سایت شما رتبه بهتری در نتایج موتورهای جستجو کسب می‌کند و سریعتر نمایش داده می‌شود. اما من فکر می‌کنم سئو فراتر از این حرف‌هاست. سئو بیشتر شبیه به یک مکتب فکری است که به ما می‌آموزد چطور با دیگران ارتباط برقرار کنیم.

سئو چه کاربردی دارد؟

سئو یعنی شما حرف مخاطبانتان را بشنوید و نیاز آنها را درک کنید. سپس به نیاز آنها پاسخ بدهید تا یک رابطه بینتان شکل بگیرد. با این کار آنها به شما علاقمند می‌شوند و از شما خرید می‌کنند. اینطوری مشتریان شما زیاد می‌شود و گوگل تشخیص می‌دهد که وب سایت شما مفید است پس آن را بالاتر نمایش می‌دهد. وقتی هم وب‌ سایت شما در نتایج گوگل بالاتر باشد، کاربران بیشتری شما را می‌بینند و فروش شما بیشتر می‌شود. این چرخه سئو نام دارد. خسته شدید؟ اصلا بگذارید از اینجا به بعد قصه گلاب خانم را برایتان تعریف کنم. موافقید؟

گلاب خانم اهل کاشان بود. درست مثل سهراب! بعد از اینکه ۴ فرزند او ازدواج کردند و به تهران آمدند، او تنها شد. اما گلاب خانم یک پیرزن غر‌غرویِ خانه‌نشین نبود! او بمب انرژی بود و همیشه کاری برای انجام دادن پیدا می‌کرد. ۱۰ سال پیش او شروع به دوختن روسری‌های محلی کاشان کرد. کار و بارش هم خوب بود. هر روز با دوستانش بساطشان را سر گذر پهن می‌کردند و حرف می‌زدند. اما حالا مثل قدیم نیست و کسب و کار گلاب خانم دیگر رونق گذشته را ندارد. دیگر کسی برای خرید کردن به گذر نمی‌آید. تمام دوستان گلاب خانم هم فروشگاه اینترنتی زده‌اند و او دوباره تنها مانده است…

سئو چیست

آیا به گلاب خانم پیشنهاد می‌کنید که سریعا یک فروشگاه اینترنتی باز کند و محصولات خودش را در اینترنت بفروشد؟ اجازه بدهید در این مرحله ما یعنی تیم نبضینو، به عنوان تیمی که در راه اندازی کسب و کار آنلاین تجربه دارد، وارد ماجرا بشویم و یک ابزار شگفت‌انگیز به نام KWFinder را معرفی کنیم. این ابزار مانند یک نجات‌دهنده به کمکتان می‌آید. زمانی که یک عبارت مورد نظر یا همان کوئری (Query) را در این ابزار تایپ می‌کنید، به شما نشان می‌دهد که عبارت مورد نظر شما چند بار در ماه توسط کاربران جستجو می‌شود. شگفت‌انگیز است نه؟! برای مثال می‌توانید در تصویر زیر ببینید که ماهانه چند نفر در اینترنت به دنبال روسری هستند.

تحقیق کلمات کلیدی

۸۸۰ نفر در ماه به دنبال اطلاعات مربوط به روسری در اینترنت می‌گردند! گلاب خانم پس از مشاوره با نبضینو به این نتیجه می‌رسد که راه‌اندازی یک کسب و کار آنلاین برای او به صرفه است. او تصمیم می‌گیرد محصولات خود را اینترنتی بفروشد. پس وارد دنیای آنلاین می‌شود و یک وب سایت راه اندازی می‌کند. اما آیا کسب در آمد از طریق اینترنت به همین راحتی است که یک وب سایت بزنیم و میلیونر شویم؟ آیا رقبای گلاب خانم بیکار نشسته‌اند؟! بیایید نگاهی به آنها بیاندازیم.

عنوان سئو

عبارت روسری را در گوگل سرچ می‌کنیم و می‌بینیم که لیست رقبای گلاب خانم به ترتیب الویت در صفحه اول گوگل نمایش داده می‌شوند. شاید بگویید رقبای او در صفحات بعدی گوگل هم هستند اما تحقیقات ثابت کرده است که:

۸۰% کاربران به صفحه دوم گوگل نمی‌روند و به همان لینک‌های صفحه اول اعتماد می‌کنند.

پس نتیجه می‌گیریم اگر وب سایت او در صفحه اول گوگل نباشد، هیچوقت دیده نمی‌شود. تازه رقیب اول او هم دیجی‌کالا است! به نظر شما دیجی‌کالا چطور به لینک اول آمده است؟ آیا گلاب خانم می‌تواند دیجی‌کالا را پشت سر بگذارد؟ تمام جواب‌ها در همین مقاله است با من همراه باشید.

مراحل سئو در ۳۰ ثانیه مخصوص مادربزرگ‌ها

خدمات سئوبهرحال گلاب خانم پیر است و نمی‌تواند مثل ما، اینترنت را درک کند. من تصمیم گرفتم خیلی ساده توضیح بدهم: دلیل اینکه دیجی‌کالا در لینک اول می‌درخشد، سئو و بهینه سازی وب سایت آنهاست. اگر شما هم می‌خواهید به صفحه اول گوگل بیایید، باید مانند دیجی‌کالا ۲ کار بسیار مهم برای سئو و بهینه سازی وب سایت خودتان انجام بدهید:

 

۱. سئوی داخلی (On-page SEO)

بیش از یک میلیارد وب سایت در اینترنت وجود دارد و مرتب کردن آنها برای گوگل یک کار بسیار مشکل است. وظیفه گوگل این است که ببیند کاربران چه چیزی را جستجو می‌کنند، سپس میان وب سایت ها می‌گردد و جواب را برایشان پیدا می‌کند. شما باید کارهایی داخل وب سایتتان انجام دهید تا مطالب درون وب سایتتان برای کاربران و موتورهای جستجو مناسب شود و با خواسته‌های آنها ارتباط داشته باشد.

یعنی باید ببینید مشتریان شما دقیقا دنبال چه چیزی می‌گردند و جواب آن را در وب سایتتان بگذارید. هرچه جواب شما بهتر و کامل‌تر باشد، گوگل بیشتر به شما اعتماد می‌کند و وب سایت شما را بالاتر نمایش می‌دهد. ما و تمام سئوکاران دیگر در این مسیر همراه شما هستیم و به گوگل کمک کنیم وب سایت‌های خوب را سریع‌تر شناسایی کند. این یک کار تخصصی است اما شما نگران نباشید! اقدامات اولیه را انجام بدهید و بقیه را به ما بسپارید!

۲. سئوی خارجی (Off-page SEO)

شما باید یکسری اقدامات هم خارج از وب سایتتان و در جاهای دیگر (مثلا شبکه‌های اجتماعی) انجام بدهید تا موتورهای جستجو شما را ببینند تا بفهمند آیا مطالب شما برای کاربران مفید است یا خیر؟ مانند تبلیغات و لینک گرفتن از وب سایت‌های معتبر. شما باید اعتبار خود را بالا ببرید. گوگل باید تشخیص بدهد که مطالب شما نزد مخاطبانتان محبوب هستند تا آنها را در صفحات اول نمایش بدهد.

چرا سئو مهم است؟

سو مهم است چون الان دیگر کاربران به صفحۀ دوم، سوم و چهارم گوگل نمی‌روند. کاری که کاربران الان انجام می‌دهند این است که از ۵ نتیجۀ اول استفاده می‌کنند و اگر چیزی پیدا نکردند، دوباره به گوگل برمی‌گردند و نوع عبارت جستجویشان را تغییر می‌دهند. به این کار اصلاح کوئری می‌گویند. یعنی کلمه‌ای را اضافه یا کم می‌کنند، جمع می‌بندند یا کل سوال مورد جستجو را تغییر می‌دهند.

۷۵% از کلیک‌ها روی ۵ نتیجۀ اول است. یعنی اگر در ۵ نتیجۀ اول گوگل نیستید، بیخیال کسب و کار آنلاین بشوید!

همین است که نشان می‌دهد چرا سئو مهم است! وب سایت گلاب خانم نباید در فهرست بهترین وب‌سایت‌ها قرار بگیرید بلکه فقط باید جز ۵ تای اول باشد! هر کسی که در رتبۀ اول باشد، بیشترین میزان کلیک را دریافت می‌کند. پس برای برنده‌شدن در سئو باید در کلمه کلیدی مورد نظرتان رتبۀ ۱ را کسب کنید. پس یک بار دیگر می‌گویم چون بسیار بسیار مهم است؛ اگر در ۵ تای اول نیستید، هیچوقت دیده نمی‌شوید!

۵ شایعۀ روستایی درباره سئو

همانطور که می‌دانید شایعه در روستاها به سرعت می‌پیچد! چند نفر از همسایگان گلاب خانم فهمیده‌اند که او دارد برای سئو و بهینه سازی وب سایت خودش تلاش می‌کند. آنها درباره خدمات سئو توضیحاتی به گلاب خانم می‌دهند و هرکدام تجربیات خود را از شرکت های دیجیتال مارکتینگ می‌گویند. این حرف‌ها باعث می‌شود گلاب خانم دچار سوتفاهم شود و نتواند تشخیص بدهد بالاخره سئو چیست و چه کاربردی دارد!

سئو چیست

گلاب خانم تمام پس‌انداز خود را برای خدمات سئو نبضینو هزینه کرده است و حالا از دوستانش شنیده که می‌توانسته خیلی ارزان‌تر و سریع‌تر به لینک یک برسد! من تصمیم دارم یک بار برای همیشه به این شایعات پایان بدهم:

  1. سئو ارزان است: هزینه سئو به میزان سرچ و رقابت در آن حوزه و وضعیت رقبای شما بستگی دارد. شرکت‌های بزرگ میلیاردها تومان برای سئو هزینه می‌کنند و شاید برای یک شرکت کوچک که رقبای زیادی ندارد، ماهانه یک میلیون تومان برای خدمات سئو کافی باشد. نکته مهم این است که همیشه از چند شرکت معتبر قیمت بگیرید و کیفیت نمونه‌کارها را مقایسه کنید.
  2. سئو کلاهبرداری است: سئو قوانین گوگل را نقض نمی‌کند. اگر سئو درست و اصولی انجام شود، کاملا قابل‌قبول و طبیعی است. خدمات سئو خود را به شرکت‌های معتبر بسپارید چون اگر سئو اشتباه انجام شود فاجعه به بار می‌آورد.
  3. سئو سریع انجام می‌شود: امکان ندارد بتوانید نتیجه سئو را به سرعت ببینید. اگر یک شبه به لینک اول گوگل بروید، یک شبه هم سقوط خواهید کرد! به سئو زمان بدهید تا مانند قورمه سبزی جا بیفتد.
  4. سئو فقط برای گوگل است: سئو یک مفهوم است و معنی آن بهینه سازی است. شما می‌توانید بهینه سازی را در هر پلتفرمی انجام بدهید. حتی شبکه‌های اجتماعی. مثلا استفاده از هشتگ مناسب یکی از روش‌های سئو در اینستاگرام است.
  5. سئو سخت و نشدنی است: اتفاقا سئو خیلی راحت و دوست‌داشتنی است. کافیست ساختار آن را درک کنید. دیدید کسانی که عاشق ریاضی هستند چقدر شیرین مسائل را حل می‌کنند؟ ما می‌دانیم سئو چیست و عاشق سئو هستیم!

تکنیک های سئو در همه رنگ

سئو و بهینه سازی سایت

سئو رنگارنگ است و سه رنگ مختلف هم دارد: سیاه، سفید و خاکستری. هرکدام از این رنگ‌ها یک معنای خاص دارند و شما باید معنای آنها را دقیقا بدانید. چون مباحث سئو خیلی در هم تنیده هستند و مرز میان تکنیک های قانونی و غیرقانونی سئو، بسیار باریک است. در دنیای بازاریابی دیجیتال، تکنیک های سئو را به سه دسته تقسیم می‌کنند:

سئو کلاه سفید

اگر گلاب خانم از تکنیک های سئو درست استفاده کند و تمام قوانین موتورهای جستجو را رعایت کند، او یک کلاه سفید است! مثلا تولید محتوای مناسب، لینک سازی درست و بهینه سازی تصاویر از تکنیک های سئو کلاه سفید هستند. نکته مهم درباره انواع سئو این است که تشخیص دادن آنها از همدیگر کمی مشکل است. ممکن است شما مطمئن باشید که تمام فعالیت‌هایتان قانونی است، اما ناگهان ببینید مورد خشم گوگل جان قرار گرفته‌اید.

حتما درباره تکنیک های سئو مطالعه کنید و مشاوره بگیرید. یادتان باشد سئوی کلاه سفید سریعا به نتیجه نمی‌رسد. شما باید صبور باشید، ایمان داشته باشید و زمان بگذارید. تمام لذتی که از خوردن قورمه‌سبزی حاصل می‌شود، بخاطر مدت زمانی است که مادر بالا سر گاز ایستاده بود…

سئو کلاه سیاه

همانطور که خودتان می‌دانید رنگ سیاه نشانه پلیدی و بدذاتی است. سئو کلاه سیاه زمانی اتفاق می‌افتد که گلاب خانم بخواهد قوانین موتورهای جستجو را دور بزند و مخصوصا سر گوگل را کلاه بگذارد. اگر کسی به شما گفت که با هزینه اندک و در مدت زمان کوتاه سئو سایت شما را درست می‌کند و شما را به صدر نتایج جستجو می‌رساند، باور کنید کاملا راست می‌گوید! اما این را هم باور کنید که او از طریق سئو کلاه سیاه وب سایت شما را بالا می‌برد. مثلا برایتان لینک‌های اسپم می‌سازد.

استفاده از سئو کلاه سیاه باعث خشم گوگل می‌شود! شما قرار بود با گوگل یک رابطه عاطفی داشته باشید نه اینکه به او خیانت کنید. من که تا بحال نشنیده‌ام کسی بعد از خیانت کردن به عزیزش، دوباره در قلب او جا بشود! الگوریتم‌های گوگل مرتب  آپدیت می‌شوند و گوگل حتی پیشرفته‌ترین روش‌های سئو کلاه سیاه را هم تشخیص می‌دهد. سپس رتبه‌ای که بدست آوردید را از شما می‌گیرد. پس یادتان باشد کار را درست و اصولی انجام بدهید حتی اگر زمان ببرد.

سئو کلاه سیاه

سئو کلاه خاکستری

این قسمت از سئو خیلی برای گلاب خانم شک‌برانگیزست چون سئو کلاه خاکستری مجموعه‌ای از تکنیک های سئو است که دقیقا معلوم نیست قانونی محسوب می‌شود یا غیر قانونی! تکنیک های سئو کلاه خاکستری بهترین نوع سئو هستند واگر به درستی استفاده شوند در بهینه سازی سایت بسیار موثرند. اما نکته اینجاست که استفاده از آنها خیلی ریزه‌کاری دارد و کار هر کسی نیست. مثلا همیشه تاکید می‌کنند که طراحی سایت خودتان را بعد از مدتی تغییر بدهید. این کار باعث می‌شود کدها و دستورات تغییر کنند و گوگل آن را به عنوان محتوای تازه شناسایی می‌کند. به همین دلیل ارزش جدیدی برای آن قائل می‌شود.

البته طراحی مجدد سایت برای اینکه یکی از تکنیک های سئو خاکستری محسوب بشود و به سئو سایت شما کمک کند، کار سختی است و نکات خیلی ریزی دارد. پیشنهاد میکنم اگر درباره تکنیک های سئو کلاه خاکستری اطلاعات و تجربه کافی را ندارید، دست به کار نشوید. چون با یک اشتباه ساده، گوگل شما را به سختی جریمه می‌کند.

انواع سئو و بهینه سازی سایت را از کجا شروع کنیم؟

سئوی سایتقبل از هر چیز باید ببینیم اصلا هدف ما از سئو چیست؟ آیا ما یک مجله اینترنتی هستیم و می‌خواهیم که خوانندگان بیشتری جذب کنیم؟ یا یک فروشگاه اینترنتی داریم و می‌خواهیم افراد بیشتری از ما خرید کنند؟ زمانی که هدف ما از سئو مشخص بشود، می‌توانیم متناسب با اهدافمان، مخاطبان هدفمند جذب کنیم.

اولین کار گلاب خانم این است که ببیند هدف او از خدمات سئو چیست؟ گلاب خانم یک فروشگاه اینترنتی دارد و می‌خواهد روسری‌ بفروشد. او نه بلاگر است و نه در ارتباط با فشن چیزی می‌داند. حالا قدم به قدم ادامه داستان را به شما می‌گویم تا ببینید ما چطور وب سایت گلاب خانم را به صفحه اول گوگل می‌آوریم!

۱. تحقیق کلمات کلیدی (Keyword Research)

اگر یادتان باشد در ابتدای داستان دیدیم که ۸۸۰ نفر در ماه عبارت روسری را در گوگل جستجو می‌کنند. گلاب خانم از شنیدن این عدد شگفت‌زده شده است و از ما می‌پرسد:

  • آیا تمام این 880 نفر می‌خواهند در اینترنت روسری بخرند؟
  • چند نفر از آنها به وب سایت من می‌آیند؟
  • چطوری به خانم‌ها بگویم که به وب سایت من بیایند؟
  • اصلا چطور به گوگل بگویم که من در وب سایتم روسری می‌فروشم؟!

نظر شما چیست؟ از کجا بفهمیم که مشتری او دقیقا چه کسی است و چه چیزی را جستجو می‌کند؟ بیایید دوباره به همان ابزار جادویی یعنی KWFinder برگردیم. همانطور که می‌بینید کوئری‌ها متفاوت است و کاربران عبارات مختلفی را جستجو کرده‌اند. به عبارت‌هایی که مربوط به کسب و کار شما هستند و باعث می‌شوند و کاربران با جستجوی آنها به سایت شما می‌آیند، کلمات کلیدی می‌گویند. مثلا عبارات مربوط به روسری کلمات کلیدی کسب و کار گلاب خانم هستند.

تحقیق کلمات کلیدی

گلاب خانم باید از این کلمات در وب سایت خودش استفاده کند تا گوگل بفهمد موضوع وب سایت او چیست. اما آیا تمام کلیدواژه‌ها برای کسب و کار او مناسب هستند؟ در این مرحله او باید یک کار بسیار اساسی انجام بدهد و آن کار تحقیق کلمات کلیدی است. او باید بفهمد کدام یک از این کلمات ترافیک بیشتری به سایت او می‌آورد. به نظر شما چه تفاوتی بین دو دسته افراد زیر وجود دارد؟

  1. کسانی که عبارت روسری را سرچ می‌کنند
  2. کسانی که عبارت خرید اینترنتی روسری را سرچ می‌کنند

کسانی که عبارت روسری را سرچ می‌کنند لزوما به دنبال خرید روسری نیستند. شاید آنها می‌خواهند مدل‌های جدید روسری را ببینند و یا اصلا به دنبال تاریخچه روسری برای یک تحقیق دانشگاهی می‌گردند. اما کسی که مستقیما عبارت خرید اینترنتی روسری را تایپ کرده است به احتمال ۹۹٪ برای خرید اینترنتی روسری آمده است.

حالا گلاب خانم باید بفهمد مخاطبان او چه کسانی هستند و برای خرید از او چه مسیری را طی می‌کنند. در دنیای دیجیتال مارکتینگ به این مسیر قیف فروش (sales Funnel) می‌گویند. مثلا در ابتدای قیف بازاریابی، افرادی قرار دارند که کمترین علاقه را به روسری دارند. گلاب خانم باید خصوصیات مخاطب (Persona) را کشف کند و علایقش را بفهمد تا ببیند در کجای قیف قرار دارد. در نهایت گلاب خانم باید بتواند کلمات کلیدی خودش را با قیف بازاریابی تطبیق بدهد.

سئوی سایت

حالا بیایید کلمات کلیدی گلاب خانم را با هم تحلیل کنیم و ببینیم مخاطبان او دقیقا چه کسانی هستند:

  • روسری: این واژه برای او یک کلمه کلیدی کلی است. زیرا تمام کسانی که این کلمه را جستجو می‌کنند به دنبال خرید نیستند. این افراد در مرحله آگاهی به سر می‌برند. در این مرحله از قیف شما باید مخاطبان را از وجود خودتان آگاه کنید و بگویید ببین من هم هستم!
  • مدل روسری: این افراد علاقمند به روسری هستند زیرا می‌خواهند ببینند مدل‌های مختلف روسری کدام است و اطلاعات بیشتری درباره آن کسب کنند. این مرحله همان مرحلۀ علاقمندی است چون مخاطبان گلاب خانم به روسری علاقه نشان داده‌اند.
  • خرید روسری: شاید می‌گویید : آهان! این دیگر همان کلمه کلیدی جادویی است! اما یک لحظه دست نگه دارید. درست است که این عبارت یکی از کلمات کلیدی اصلی گلاب خانم است و این دسته از مخاطبان تصمیم به خرید روسری گرفته‌اند، اما توجه کنید که بسیاری از آنها می‌خواهند حضوری روسری بخرند و دنبال آدرس یک فروشگاه در واقعیت می‌گردند.
  • خرید اینترنتی روسری: این دیگر خود خودش است! این عبارت کلمه کلیدی اصلی گلاب خانم است و او باید این عبارت را در وب سایت خودش استفاده کند. کسانی که عبارت خرید اینترنتی روسری را سرچ کرده‌اند، حتما به دنبال خرید اینترنتی روسری آمده‌اند!

 

تحقیق کلمات کلیدی یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های سئو است.

تا اینجای کار گلاب خانم 4 کلید واژه دارد که می‌تواند از آنها در وب سایتش استفاده کند. حالا به مرحله بعد برویم تا ببینم او چطور باید از این کلید واژه‌ها استفاده کند تا مشتری‌ها به وب سایتش سرازیر شوند.

2. بهینه سازی صفحات

همین اول کار بگذارید یک نکته خیلی خیلی مهم را به شما بگویم که متاسفانه ندانستن آن بیشتر کسب و کارها را به اشتباه می‌اندازد: بهینه سازی صفحه را با بهینه سازی وب سایت اشتباه نگیرید! گوگل به صفحات رتبه می‌دهد نه به دامنه‌ها. بسیاری از کسب و کارها با خودشان می‌گویند: خُب! حالا ۵۰ کلمه کلیدی دارم که باید آنها را در صفحه اصلی بگذارم! سپس تمام آنها را در صفحه اصلی سایت می‌چپانند. این راهش نیست. البته که دامنه‌ای که روی آن هستید بسیار مهم است و تعداد کل لینک‌ها و اعتبار دامنه می‌تواند کمک‌کننده باشد، اما بحث بهینه سازی در اینجا بر اساس آدرس URL به URL یا همان صفحه به صفحه است.

هر صفحه یا URL می‌تواند برای بسیاری از کلیدواژه‌های مختلف بهینه‌سازی شود، اما در ابتدای کار بهتر است برای هر صفحه یک کلمه کلیدی در نظر بگیرید و هر URL مخصوص به یک عبارت خاص باشد. این کار باعث می‌شود در آغاز کار، همه چیز تمیزتر و آسان‌تر انجام شود.

3. تولید محتوا (Content Creation)

این مرحله دقیقا مرحله‌ای است که من به عنوان یک تولید کنندۀ محتوا به آن علاقه دارم! شما می‌توانید برای جذب مخاطب به وب سایتتان، تولید محتوا انجام بدهید. یعنی مقاله بنویسید، تصویر بگذارید و یا ویدئو آپلود کنید. تمام اینها اشکال مختلف محتوا هستند اما من در اینجا می‌خواهم مشخصا به تولید محتوای متنی بپردازم. زیرا ساز و کار گوگل بیشتر با محتوای متنی است و در این مرحله برای گلاب خانم بهتر است که روی محتوای متنی سرمایه‌گزاری کند.

کلمات کلیدی اصلی گلاب خانم خرید اینترنتی روسری و خرید روسری است و حالا او باید از این کلمه کلیدی به بهترین شکل استفاده کند. همانطور که قبل‌تر هم گفتم، کسانی که این عبارت را جستجو می‌کنند، هدف کاملا مشخصی دارند و به دنبال خرید اینترنتی روسری هستند.

پس هیچ شکی نیست که ما باید در وب سایت گلاب خانم یک صفحه فرود (Landing Page) بسازیم تا مخاطبان با جستجوی عبارت خرید اینترنتی روسری، به این صفحه هدایت بشوند. تولید محتوای این صفحه باید شامل تصاویر روسری، قیمت، رنگبندی‌ و تمام اطلاعات لازم برای خرید باشد. در این مرحله مخاطب شما نمی‌خواهد بداند روسری چه فوایدی دارد. او از قبل به این مساله آگاه است. پس یک صفحه خوب و مفید و جذاب درباره کلمه کلیدی اصلی‌تان داشته باشید تا این مرحله را با موفقیت پشت سر بگذارید.

طراحی سایت

هر چه کلمه کلیدی اختصاصی‌تر می‌شود، تعداد جستجوی ماهانۀ آن کاهش پیدا می‌کند. این همان قیف خودمان است! حالا اگر گلاب خانم بخواهد افراد بیشتری را وارد قیف کند پس باید برای کلمات کلیدی بیشتری را مد نظر قرار بدهد. مثلا عبارت مدل روسری را در نظر بگیرید. کسی که این عبارت را جستجو می‌کند شاید به دنبال خرید روسری نباشد و فقط می‌خواهد بداند مدل‌های جدید کدامند و چطور باید روسری‌ خودش را با مانتوی جدیدش ست کند. در حقیقت او به دنبال اطلاعات آمده است.

پس در این مرحله گلاب خانم می‌تواند مقالاتی با عنوان مدل‌های روسری، مدل‌های جدید روسری، مد و فشن و… بنویسد. توجه کنید که کسب رتبه در کلید واژه‌های عمومی سخت‌تر است چون رقبای شما زیاد هستند. اما هر چه تولید محتوای شما کاربردی‌تر و مفیدتر باشد، مخاطبان سایت شما بیشتر می‌شوند و گوگل اعتبار بیشتری به وب سایت شما می‌دهد. او می‌تواند کلمات کلیدی روسری‌های جدید، انواع روسری، بستن روسری و… را هم مد نظر داشته باشد تا بتاند مخاطبان بیشتری را جذب کند. تولید محتوا ارتباط می‌سازد. ارتباط، اعتماد ایجاد می‌کند و اعتماد منجر به فروش می‌شود.

بازاریابی محتوا

حالا گلاب خانم ضرورت استفاده از تولید محتوا را فهمیده است و می‌خواهد برای وب سایت خود محتوا تولید کند. او تصمیم می‌گیرد علاوه بر درست کردن یک صفحه فرود فوق‌العاده، یک مقاله هم درباره روسری‌های ستنی کاشان بنویسد. حالا برای او یک سوال پیش آمده است و او نمی‌داند مقاله باید چند کلمه باشد؟

متاسفانه بسیاری از افراد مانند گلاب خانم، تصور می‌کنند اولین عامل تاثیرگذار در جذب مخاطب، طول محتواست. این یک تفکر کاملا اشتباه است. هرچند که گوگل به محتوای بلندتر علاقه بیشتری دارد، اما یادتان نرود که شما دارید برای آدم‌های واقعی می‌نویسید نه برای گوگل. اگر محتوای شما مورد توجه مخاطبانتان قرار بگیرد، گوگل هم به محتوای شما اعتبار می‌دهد. شما نمی‌توانید یک مقاله را سرسری و در ۱۰۰ کلمه تمام کنید و یا یک مقاله را تا ابد کش بدهید. همه چیز بستگی به کیفیت محتوای شما دارد و اینکه چقدر برای کاربران شما مفید است. پس یادتان باشد:

تمرکز اصلی خود را روی کیفیت محتوا بگذارید نه طول محتوا.

ببینید مخاطبان شما دقیقا چه چیزی سرچ می‌کنند و چه می‌خواهند. سپس سعی کنید یک محتوا تهیه کنید که کاملا به سوالات آنها پاسخ بدهد. طول محتوا را ماهیت محتوای شما تعیین می‌کند. حقیقت این است که استاندارد مشخصی در ارتباط با طول محتوا در وب سایت‌ها وجود ندارد اما وب سایت‌های معتبر دنیا اعلام کرده‌اند که موفق‌ترین صفحات در فضای اینترنت از ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ کلمه محتوای متنی داشته‌اند. البته این آمار مربوط به محتوای انگلیسی است. در ایران آمارها نشان می‌دهد که:

محتوای فارسی بهتر است بین ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ کلمه داشته باشد.

این آمار به این معنی نیست که شما نمی‌توانید کمتر یا بیشتر از این حالت بنویسید، اما سعی کنید محتوای خود را در این حدودها نگه دارید. حالا شاید با خودتان بگویید دیجی‌کالا که محتوا ندارد، پس چطور در عبارت روسری لینک اول گوگل را تصاحب کرده است؟! دلیلش این است که دیجی‌کالا فعالیت‌های دیگری برای سئو انجام داده است که من می‌خواهم در ادامه آنها را برای شما توضیح بدهم.

۴. عنوان سئو (Meta Title)

عنوان سئو همان عبارتی است که در صفحۀ نتایج گوگل نمایش داده می‌شود و اولین چیزی است که مخاطب از مقاله شما می‌بیند. اگر عنوان شما جذاب باشد، مخاطب تصیم می‌گیرد روی آن کلیک کند. عنوان سئو به همین دلیل اهمیت دارد زیرا هرچه عنوان سئوی شما جذاب‌تر و کارآمدتر باشد، مخاطبان بیشتری روی آن کلیک می‌کنند و نرخ کلیک آن بالاتر می‌رود.

عنوان سئو برای گوگل هم بسیار مهم است. زمانی که یک کاربر عبارتی را در گوگل سرچ می‌کند، گوگل میان عناوین سئوی مخلف می‌گردد و آنهایی را که قرابت معنایی بیشتری با سوال کاربر دارند، پیدا می‌کند. برای اینکه گلاب خانم بتواند برای کاربران و گوگل یک عنوان سئوی جذاب بنویسد، باید کمی خلاقیت به خرج بدهد و نکات زیر را هم رعایت کند!

عنوان سئو

  • کلمۀ کلیدی هدف را در ابتدای عنوان سئوی صفحه قرار بدهید تا مخاطبان در اولین نگاه آن را ببینند. سپس به آن صفت‌های جذاب اضافه کنید. اگر هم چیزی به ذهنتان نمی‌رسد، پیشنهاد می‌کنم کلمه کلیدی خود را سرچ کنید و ببینید رقبای شما از چه عنوان‌هایی برای مقالات خود استفاده کرده‌اند.
  • عنوان سئو را در کمتر از ۵۵ کاراکتر بنویسید چون اگر عنوان شما بیشتر از ۶۰ کاراکتر داشته باشد، گوگل آن را به صورت نقطه‌چین نمایش می‌دهد. تازه گوگل بیشتر صفحاتی که عنوان آنها کمتر از ۵۰ کاراکتر است را اصلا در رتبه‌بندی در نظر نمی‌گیرد. راستی فراموش نکنید که این ۵۵ کاراکتر که می‌گوییم با احتساب فاصله‌ میان کلمات یا همان (Space) است.
  • برای هر صفحه یک عنوان سئو متفاوت بنویسید چون در غیر این صورت گوگل شما را به علت تکراری بودن جریمه می‌کند. هیچوقت نباید در دو عنوان سئو بر روی یک کلمه کلیدی تأکید کنید.
  • برای کاربر بنویسید نه ربات‌ها! عنوان خود را متناسب با مطلب بنویسید.

۵.توضیحات متا (Meta Description)

توضیحات متا همان عبارت‌هایی هستند که زیر عنوان سئو می‌بینید. این توضیحات در نتایج جستجو تاثیر نمی‌گذارد اما اگر جذاب و کاربردی باشد باعث بالا رفتن نرخ کلیک می‌شود. در توضیحات متا حتماً از کلمات کلیدی استفاده کنید اما نباید آنها را بیش از حد بکار ببرید. توضیحات شما باید ساده و جمع و جور باشد جوری که هم کاربر بفهمد و هم گوگل محتوای صفحه شما را متوجه بشود.

توضیحات متانوشتن توضیحات متا کمی برای گلاب خانم سخت است چون بهرحال توضیح دادن یک مبحث در دو سه جمله کار هر کسی نیست و مهارت کپی‌رایتینگ (Copy Writing) می‌خواهد. پیشنهاد من به شما این است که تا می‌توانید عبارت مورد نظر خود را در گوگل سرچ و نتایج را بررسی کنید. ببیند دیگران چگونه فکر می‌کنند و چگونه می‌نویسند. اما به جز بحث خلاقیت، چند نکته بدیهی درباره نوشتن توضیحات متا وجود دارد که شما باید حتما آنها را رعایت کنید:

  • توضیحات متا باید حداکثر ۱۶۰ کاراکتر باشد.
  • حتما در توضیحات متا از کلمه کلیدی استفاده کنید چون در زمان نشان دادن نتایج، گوگل آن کلمات کلیدی را برجسته می‌کند و با فونت درشت نمایش می‌دهد.

گاهی اوقات گوگل از توضیحات متای شما خوشش نمی‌آید. سپس خودش دست بکار می‌شود و یک قسمت از مقاله شما را به عنوان توضیحات متا نمایش می‌دهد. پس سعی کنید خودتان توضیحات متا را متناسب با کاربر و متناسب با گوگل بنویسید. توضیحات متای شما باید جامع و جذاب باشد تا کاربر را راضی کند روی لینک شما کلیک کرده و وارد صفحه شما بشود.

۶. آدرس صفحه (URL)

زمانی که برای یک صفحه URL می‌نویسید، همیشه کلمه کلیدی خود را مد نظر داشته باشید و آن را در URL بگذارید. اگر هم URLهای خود را خیلی قبل‌تر ساخته‌اید و حالا تصمیم گرفته‌اید که سئوی وب سایت خود را درست کنید… دست نگه دارید!

سئوی سایت

  • کلمه کلیدی در URL مفید است چون گوگل موضوع صفحه شما را راحت‌تر متوجه می‌شود و می‌تواند آن را بهتر دسته‌بندی کند. اما تغییر URLها می‌تواند پیامدهای بسیار بدی داشته باشد. برای اینکار باید صفحات را انتقال بدهید که این کار هم به مهارت‌ زیادی نیاز دارد، پس اگر از این کار را بلد نیستید، پیشنهاد می‌کنم فعلا دست به کار نشوید!
  • تغییر دادن URL واقعا برای شما یک ریسک است.اگر شما یک وب سایت خیلی خوب و معتبر دارید و ترافیک زیادی جذب صفحه شما می‌شود، چه کاری است؟!
  • نزدیکی URL به آدرس اصلی قانون مهمی است که باید به یاد داشته باشید. هر چه URLهایتان به روت دامنه نزدیک‌تر باشد، از نظر سئو بهتر است. مثلا (golab.com/rusari) بسیار بهتر از (golab.com/folder/folder/folder/rusari) است.
  • کوتاه بودن URL باعث می‌شود خوانایی آدرس صفحه بالا برود و مخاطبان بهتر بفهمند که محتوای صفحه شما چیست. آمار نشان می‌دهد صفحاتی با URL کوتاه‌تر نسبت به صفحاتی با URL طولانی‌تر، نرخ کلیک بیشتری دریافت می‌کنند.

سعی کنید آدرس صفحه خود را خلاصه، خوانا و مرتبط با محتوای صفحه بنویسید. این کار هم بر روی جذب مخاطبان تاثیر مثبت دارد و هم باعث می‌شود گوگل راحت‌تر در مورد صفحه شما تصمیم بگیرد.

۷. تیترها (H1, H2, H3, H4, H5, H6)

تیترها باعث می‌شوند محتوای شما یک ساختار منسجم بگیرد و شناسایی آن برای گوگل راحت‌تر باشد. همانطور که گفتیم، عنوان سئوی شما باید در تیتر اول یعنی H1 باشد و بقیه عناوین شما باید زیرمجموعه آن قرار بگیرند. مثلا فرض کنید عنوان مقاله شما مدل‌های جدید روسری در سال ۹۸ است.  این عنوان همان تیتر H1 شماست.

تولید محتوا

در ادامه مقاله می‌خواهید یک توضیح کوتاه درباره انواع روسری بدهید و تیتر آن را هم انواع روسری گذاشته‌اید. این تیتر همان H2 است. حالا اگر بخواهید انواع روسری را تک‌تک نام ببرید و توضیح بدهید، هر کدام از آنها H3 می‌شوند چون زیر مجموعه انواع روسری هستند. نکته بسیار مهم درباره انتخاب تیترها این است که:

سعی کنید در تیترها از کلمات کلیدی استفاده کنید.

به یاد داشته باشید که تیتر شما باید دقیقا به محتوای آن مربوط باشد. چون بسیاری از کاربران مطالب را تا انتها نمی‌خوانند. آنها فقط به دنبال جواب سوال خود هستند پس از مقاله شما سرسری رد می‌شوند و به خواندن تیترها بسنده می‌کنند. به محض اینکه تیتر مورد نظر خود را پیدا کردند، حالا شروع به خواندن می‌کنند. پس حواستان حسابی به تیترها باشد و برای انتخاب آنها زمان بگذارید.

۸. بهینه سازی تصاویر (Alt Tag)

این یک حقیقت است که استفاده از تصاویر بر جذب مخاطب تاثیر دارد و باعث می‌شود او زمان بیشتری را در صفحه شما سپری کند. به هرحال هیچ چیز جای عکس را نمی‌گیرد! وب سایت گلاب خانم هم بدون عکس روسری‌های رنگارنگ سریعا شکست می‌خورد. او باید عکس‌هایی با کیفیت تهیه کند و در وب سایتش بگذارد. درست است که او عکس‌ها را برای مخاطبان می‌گذارد، اما نباید گوگل را هم از یاد ببرد. موتورهای جستجو (گوگل، بینگ، یاهو و… ) مانند ما آدم‌ها نیستند و تصاویر را آن‌طور که ما می‌بینیم، نمی‌بینند. ما باید به گوگل کمک کنیم تا تصاویر را به‌ درستی درک کند. برای اینکار از ابزاری به نام تگ Alt استفاده می‌کنیم.

برچسب Alt روشی برای توضیح محتوای یک تصویر به موتورهای جستجو است.

تگ Alt بسیار بر روی سئو تاثیر دارد و ترافیک را به صفحه شما هدایت می‌کند. اگر با سیستم وردپرس کار می‌کنید، کارتان راحت است و خود وردپرس یک بخشی را برای تگ Alt در نظر گرفته است. زمانی که می‌خواهید یک تگ Alt مناسب بنویسید، به کلمه کلیدی اصلی فکر کنید و سعی کنید تصویر را توصیف کنید.

تاثیر تگ alt در سئو

ممکن است که شما یک وب سایت قدیمی داشته باشید و بدون بهینه‌سازی تصاویر تا ثریا کج کج رفته‌ باشید! حالا هم برایتان سوال پیش آمده که آیا واقعا باید بروم اسم تمام تصاویرم را تغییر بدهم؟ این کار که ماه‌ها طول می‌کشد!

به‌طورکلی، بهینه‌سازی تصاویر در اولویت آخر است. اگر می‌توانید آن را انجام دهید، این کار را بکنید چون مفید است. اما چیزهایی که تا حالا گفتم مانند تحقیق کلمه کلیدی، تولید محتوای با کیفیت و … بسیار مهم‌تر ازتصاویر و بهینه‌سازی آنها هستند.

۹. لینک سازی داخلی (Internal Link Building)

وقتی در محتوایتان به مفهومی می‌رسید که کاربر باید درباره آن اطلاعات داشته باشد، به جای اینکه آن مفهوم را دوباره توضیح بدهید، می‌توانید کاربر را با لینک‌ دادن به یک صفحه دیگر هدایت کنید که حاوی آن اطلاعات است. به این کار لینک‌سازی می‌گویند. لینک‌دادن به سایر مطالب سایت‌تان به کاربران و موتورهای جستجو کمک می‌کند تا در سایتتان بگردند و محتواهای بیشتری را از شما کشف کنند.

لینک دادن به خودتان ۳ مزیت دارد:

  • باعث می‌شود تا مخاطبان صفحات بیشتری از وب سایت شما را باز کنند که این کار باعث افزایش زمان سپری شده در سایت شما یا همان (Dwell time) می‌شود. اینطوری گوگل به وب سایت شما اعتبار بیشتری می‌دهد.
  • زمانی که مطلب جدیدی منتشر می‌کنید، می‌توانید در آن به مقالات قدیمی‌تر خودتان لینک بدهید تا جانی تازه بگیرند و دوباره ترافیک را به سمت آنها هدایت کنید.
  • با لینک دادن، مخاطبان شما می‌توانند منابع بیشتری در ارتباط با مقاله مورد نظرشان پیدا کنند. اگر گلاب خانم در مقاله روسری سنتی کاشان یک لینک هم به مقاله آخرش یعنی روسری‌ بازیگران هالیوود بدهد، برای خواننده جالب است و آن صفحه را هم باز می‌کند.

بهینه سازی تصاویر برای گوگل

راستی یک نکته دیگر!

محل قرار دادن لینک هم بسیار مهم است.

گوگل ارزش یک لینک را بر اساس جایی که قرار گرفته است تعیین می‌کند. لینکی که در پاراگراف اول یک مقاله باشد، برای گوگل بسیار با ارزش‌تر از لینکی است که در هفتاد و پنجمین دیدگاه در یکی از صفحات یک وبلاگ آمده باشد. در حالت کلی، هرچه لینک‌ها به بالای صفحه نزدیک‌تر باشند، برای کاربران مفیدتر است.

۱۰. انکر تکست‌ (Anchor Text)

انکر تکست به متن لینک‌هایی می‌گویند که شما میان مقالات می‌بینید و معمولا به رنگ آبی مشخص می‌شود. اما در وب سایت نبضینو انکر تکست‌ها قرمز است :)

موتور جستجو از کلمه یا عبارتی که به آن لینک داده‌اید استفاده می‌کند تا تشخیص بدهد صفحه لینک شده درباره چیست؟ انکرتکست‌ها  در سئو و بهینه سازی تاثیرگذار هستند. دوست دارم قبل از این که وارد مبحث انکرتکست بشویم، شما را با ۴ مورد از تکراری‌ترین انکرتکست‌های دنیا آشنا کنم!

  • اینجا را کلیک کنید!
  • بیشتر بدانید!
  • این وب‌سایت!
  •  اینجا!

سعی کنید از این انکرتکست‌ها خیلی کم استفاده کنید مثلا در حدود 20%

اگر انکر تکست‌های شما به‌درستی انتخاب شده باشند، تشخیص دادن مطلبی که به آن لینک کرده‌اید برای کاربران و موتورهای جستجو بسیار راحت خواهد بود. هنگام نوشتن انکرتکست‌ها، تنوع را رعایت کنید. اگر در انکرتکست‌ها فقط کلمه کلیدی بگذارید، برای سئو خوب نیست. مثلا اگر می‌خواهید به صفحه انواع روسری لینک بدهید، می‌توانید انکرتکست آن را بگذارید: “انواع روسری را بشناسید.”

۱۱. لینک‌سازی خارجی (External Link Building)

لینک سازی خارجی یعنی وب سایت های دیگر به شما لینک بدهند. به لینک‌هایی که سایت‌های دیگر به مطلب شما می‌دهند، بک‌لینک (Backlink) می‌گویند و بک‌لینک‌ها مانند نوعی رأی هستند. هرچه از وب سایت‌های معتبر، بک‌لینک‌های بیشتری بگیرید، اعتبار شما نزد گوگل بالاتر می‌رود. در ارتباط با لینک سازی دو نظریه وجود دارد:

  • کیفیت بک‌لینک: یکی از رقبای گلاب خانم برای دریافت ۱۰ هزار لینک از یک وب سایت بی‌کیفیت، مبلغی را پرداخت کرده بود. ما با همان مبلغ برای گلاب خانم دو لینک از وب‌سایت معتبر چطور تهیه کردیم. با همین کار وب سایت گلاب خانم مانند موشک از وب سایت رقیبش جلو می‌افتد! به‌ دلیل کیفیت و اعتبار این دو لینک، این سایت گلاب خانم است که در سئو برنده می‌شود.
  • مرتبط‌بودن بک‌لینک: فرض کنید رقیب گلاب خانم ۱۰ هزار بک‌لینک از سایت‌های کم‌کیفیت داشته باشد اما این بک‌لینک‌ها به‌شدت مربوط به موضوع سایتش باشند. از آن طرف گلاب خانم یک لینک از ک وب سایت باکیفیت در زمینه راه و ساختمان بگیرد که هیچ ربطی به موضوع سایتش ندارد. در این حالت به احتمال بسیار زیاد رقیب او برنده خواهد شد!

در زمان بک‌لینک گرفتن از یک وب سایت، به کیفیت آن وب سایت و ارتباط محتوایی آن با محتوای خودتان توجه کنید.

تعداد زیادی بک‌لینک از سایت‌های معتبر و با ارتباط موضوعی، برای سئوی سایت شما معجزه می‌کند.

به‌روزرسانی و تازگی مطالب

گوگل در سال ۲۰۱‍‍۱ اعلام کرد به محتوای تازه را به محتوای قدیمی ترجیح داده و رتبه بهتری به آن می‌دهد. اما این بدان معنا نیست که محتواهایی قدیمی شما بدرد نمی‌خورند یا شما دائما باید برای همان کلمات کلیدی قبلی محتوای جدید تولید کنید. یک روش عالی این است که مدام محتواهای قدیمی‌تان را که قبلا خوب عمل کرده‌اند، به‌روز کنید. معمولا این کار در بهبود نتایج تأثیر زیادی دارد.

  • لینک‌های خراب را درست کنید.
  • تاریخ‌ها را تغییر بدهید.
  • محتوا را کمی تمیزکاری کنید و چیزی به آن اضافه کنید.

فقط URLها را تغییر ندهید!

محتوایتان را بررسی کنید و آنها را با توجه به ترافیک موتور جستجو مرتب کنید. از بالا شروع کنید و هر چیزی که امکان دارد را نوسازی کنید. مطمئن باشید این کار در افزایش و بهبود ترافیک تاثیر دارد.

۱۲. طراحی سایت واکنش‌گرا (Responsive Design)

در دنیای امروز کاربر حرف اول و آخر را می‌زند. اگر کاربر از سایت شما خوشش نیاید و یا نتواند به درستی با آن کار کند، به سرعت آن را می‌بندد. این اتفاق اصلا خوب نیست و باعث بالا رفتن نرخ پرش (Bounce Rateمی‌شود. یکی از عوامل تاثیرگذار در رضایت کاربر، طراحی یک سایت ریسپانسیو (Responsive) است. یک سایت ریسپانسیو، سایتی است که ابعاد آن در دسکتاپ، موبایل، تبلت و سایر گجت‌ها بهم نریزد متناسب با ابعاد هرکدام به نمایش درآید.

طراحی سایت ریسپانسیو

راستی ۶۰% از جست و جوهای اینترنتی توسط موبایل ها انجام می‌شود! در صورتی که صفحات وب سایت شما برای موبایل طراحی نشده باشند، تعداد زیادی از مشتریانتان را از دست می‌دهید. پس طراحی واکنش‌گرا را از یاد نبرید که از نان شب برای وب سایت شما واجب‌تر است.

خدمات سئو برای شما که لینک یک می‌خواهید!

تمام اینها که برای شما گفتیم، اصول پایه سئو بود و سئوی حرفه‌ای خیلی فراتر از این حرف‌هاست. از وقتی گلاب خانم مشتری خدمات سئو ما شده است، برایش تمام کارهای اساسی را انجام داده‌ایم و فعلا او به صفحه اول آمده است. این یک موفقیت بزرگ است! حالا او می‌داند که نتیجه گرفتن از سئو زمان می‌برد و او نمی‌تواند یک شبه دیجی‌کالا و بامیلو را پشت سر بگذارد. اما ما به او اطمینان می‌دهیم که او از دیجی‌کالا جلو می‌زند چون برای ما سئو نشد ندارد! ما با ارائه خدمات تخصصی‌تر کاری می‌کنیم که او به لینک ۱ بیاید! به هر حال کار ما این است و خیلی وقت است که مشتریان ما در کلمات کلیدی خودشان در لینک اول هستند.

سئو و بهینه سازی سایت

حالا که تا پایان این مقاله آمدید دوست دارم حرف آخر من را هم بشنوید!

این اولین مقاله ما در وب سایت نبضینو است و من برای آن خیلی زحمت کشیده‌ام. اما معنایش این نیست که این مقاله کامل و بی‌نقص است. اتفاقا زمانی که شما روی یک مقاله بیش از حد تمرکز می‌کنید، در پایان می‌بینید یک چیز اساسی را از قلم انداخته‌اید! از شما خواهش می‌کنم اگر این مقاله چیزی کم دارد و یا قسمتی از آن باید اصلاح شود، حتما برای من کامنت بگذارید. با این کار یک تاثیر مثبت در جهان می‌گذارید. زیرا نفر بعدی که اصلاح‌شدۀ این مقاله را بخواند، خوشحال‌تر خواهد بود و انرژی مثبت او بین من و شما تقسیم می‌شود و همه خوشحال‌تر می‌شویم. واقعا زندگی زیبا نیست؟! :)