در این مقاله نکاتی را درمورد انتخاب و اجرای استراتژی و کانال‌های مارکتینگ بیان می‌کنیم که برای استارتاپ‌های نوپا مهم است. این نکات، موضوعاتی بنیادی هستند که رعایت نکردن آنها و بی‌توجهی به آن موجب شکست در کل استراتژی مارکتینگ می‌‍شود.

سریع امتحان بکنید، سریع شکست بخورید

آن نوع استراتژی مارکتینگ که نتوانید اندازه‌گیری‌اش بکنید شکست خورده است. شاید مانند دیگران کمی هزینه کرده و بدون آگاهی خاصی تبلیغات انجام دهید و حتی شاید به واسطۀ آن تبلیغ، کمی پیشرفت و فروش هم ببیند، اما چطور می‌توان مطمئن شد که دقیقاً این هزینه‌ها و تبلیغات بودند که به فروش منتهی شدند؟

شاید آن میزان فروشی کهبه دست آوردید نتیجۀ برخی دلایل دیگر به جز تبلیغات باشد. اگر قرار است زمان و هزینه برای یک کمپین آنلاین خرج کنید، اول مطمئن شوید که می‌توانید نتایج کار را اندازه گیری کنید. روش ها و ابزارهایی پیدا کنید تا بتوانید تغییراتی را که از هر کمپین نصیبتان می‌شود ردیابی و ثبت کنید.

همچنین مدل های مختلفی از کمپین‌های تبلیغاتی را به صورت کوچک و مجزا اجرا کنید. در این صورت، می‌توانید کانال‌های مختلف تبلیغاتی را بررسی کرده و بدانید که کدام کانال برای شما بهترین است تا همان را ادامه دهید.

از زوایای مختلف تبلیغ کنید

اینکه برای تبلیغات و مارکتینگ، کانال‌ها و ایده‌های مختلف را تست کنید، خوب است. اغلب اوقات هیچ کانال تبلیغاتی به تنهایی قابل استفاده نیست و باید ترکیبی از کانال‌های مختلف استفاده شود.

وقتی مشتریان اسم شما را در تلوزیون و نتایج موتور جستجو می‌بینند و یا توضیحی از کسب و کار شما را در وبلاگ مورد علاقه‌شان مشاهده می‌کنند ( بازاریابی محتوایی )، شروع به قبول و پذیرش برند شما به عنوان یک برند استوار، قابل اعتماد و یک ماهیت شناخته شده خواهند کرد.

شاید مشتریان به سرویس یا محصولتان به زودی نیاز نداشته باشند اما هنگامی که زمان نیاز فرا برسد، اسم شما به جای اسم رقبا در ذهن مشتری خواهد آمد.

چرخه استراتژی مارکتینگ

توجه به PR در استراتژی مارکتینگ

وقتی تبلیغات سنتی انجام می‌دهید، این ابزار مارکتینگ شماست که محصولتان را می‌فروشد. اما وقتی PR (مخفف Public Relations – روابط عمومی ) انجام می‌دهید، یا به یک خبرنگار دسترسی دارید و یا یک رسانه که در مورد کسب و کار شما صحبت کند این برندسازی است.

اگر کسب و کار شما با شرکت ها یا سازمان‌های بزرگ و شناخته شده‌ای همکاری دارد و یا به نوعی مربوط است، حتماً باید آن اسامی را در صفحۀ اول وبسایت خود قرار دهید. بعضی ها به این کار اعتبارسازی می‌گویند.

حتی اگر نام شرکت شما در صحبت‌های یکی از مدیران مهم به نوعی آمده باشد، باز هم یک نقل قول از مدیر یک سازمان، مهم است و برای شما اعتبار خواهد داشت.