چیلیوری را می توان برند سوم سفارش اینترنتی غذا در تهران در نظر گرفت؛ برندی از اعضای خانواده نت برگ که در تلاش است فاصله خود را با رقیبانش کم تر کند. در این راستا، دو کمپین چیلیوری با نامهای “فودوکو” و ” تن تن و چیلیوری” از جمله تلاشهای نوآورانه این برند برای افزایش فروش می باشد.

در واقع، ظاهراً تمرکز تیم دیجیتال مارکتینگ چیلیوری، نه ایجاد مزیت رقابتی است نه بهبود جایگاه برند، تنها سعی می کنند همان کاربران خود را با شیوه هایی بازیگونه سرگرم کرده و فروش خود را افزایش دهند.

گرچه کمپین “تن تن و چیلیوری” نسبت به “فودوکو” نقاظ ضعف کمتری داشت اما همچنان بیان کننده ضعف تیم دیجیتال مارکتینگ این برند در ایده پردازی کمپین های نوآور و طراحی اهداف کمپین ها می باشد.

کمپین چیلیوری با نام فودوکو

?خلاقیت، همیشه خوب نیست!

من از جمله افرادی هستم که همواره بر ایده های خلافانه و نوآور در طراحی کمپین های دیجیتال مارکتینگ استفاده و حمایت می کنم. اما نکته مهم این است که صرف نوآورانه و جدید بودن ایده کافی نیست و باید این خلاقیت، با “سادگی” و “جذابیت” همراه باشد.

در کمپین فودوکو چیلیوری، کاربران باید سود و کوی نسبتاً پیشرفته ای را به صورت آنلاین حل می کردند تا در نهایت کد تخفیف 20 درصدی سفارش اینترنتی غذا را دریافت کنند.

ماهیت ایده در وب ایران خلاقانه است اما چرا برای یک کد تخفیف 20 درصدی، کاربر را اینچنین عذاب می دهند؟! همواره راحتی، جذابیت و چالشی بودن ایده ها را از نگاه مخاطب عام بسنجید و سپس کمپین های خود را طراحی و اجرا نمایید.

کمپین چیلیوری - فودوکو

یک کمپین بازیگونه باید:

  • مورد علاقه طیف وسیعی از مخاطبان باشد (در حالیکه همه به سودوکو علاقه مند نیستند).
  • به جای هدف قرار دادن فکر، هیجان و چالش پذیری کاربر را هدف قرار دهد.
  • در حین اجرای بازی حس خوبی در کاربر ایجاد کرده و پس از آن، خاطره خوبی را بسازد.
  • کسانی را که قصد خرید ندارند هم هدف قرار دهد(من اگر قصد سفارش غذا نداشته باشم پس دلیلی برای شرکت در بازی نخواهم داشت.بهتر است به سبک کمپین های زودفود، خرید غذا دلیلی برای بازی کردن باشد).
  • ماهیت ویروسی داشته باشد، به نظر شما کسی به فرد دیگری می گوید به چیلیوری برو و سودوکوی آنلاین حل کن!؟

البته این کمپین چیلیوری از نظر نام گذاری، تبلیغات، گرافیک و نیز اجرای فنی در شرایط مطلوب و قابل قبولی اجرا شد اما مشکل در طراحی ایده کمپین و هدفگذاری آن بوده است.

[irp posts=”4068″ name=”بازاریابی اینترنتی زودفود تلفیق بازیسازی و ایده پردازی”]

کمپین چیلیوری با نام تن تن

?لزوم توجه به حس هیجان و چالش پذیری کاربر

در این کمپین چیلیوری، سوژه بهتری انتخاب شد. کاراکتر تن تن به علت محبوب و نوستالژیک بودن جذابیت بیشتری برای مخاطب داشته و به تبع آن، توجه بیشتری را نیز به خود جلب می کند.

همچون کمپین فودوکو، اجرای فنی و گرافیکی کمپین بسیار خوب انجام شده بود اما به زعم من، همچنان مشکل ایده پردازی در آن به چشم می خورد.

در این کمپین آنلاین هر بار سه سوال از کاربر پرسیده می شد که پاسخ آنها در وبسایت یا تلگرام چیلیوری بیان شده بود. این امر که سبب آشنایی با مخاطب با کانال تلگرام چیلیوری و مشاهده صفحات متعددی از سایت خواهد شد یکی از ترفندهای مناسب و ساده برای برگزاری مسابقات آنلاین برندها می باشد.

من دو بار در این مسابقه شرکت کردم و از 6 سوال، 3 سوال آن تکراری بود و عمده سوالات هم در مورد صفحه راهنمای پرداخت و توضیحات چیلیوری طرح شده بود؛ در حالیکه اگر به صفحه رستوارنها ارجاع داده می شد – مثلاً رستورانهایی با بیشترین رای و نظر مساعد خریداران – نتایج بهتری به دست می آمد.

کمپین چیلیوری - صفحه فرود

اما این کمپین چیلیوری هم نتوانست حس هیجان، چالش پذیری و بازاریابی دهان به دهان را ارائه نماید؛ در واقع برای دریافت یک کد تخفیف، چند دقیقه زمان لازم بود تا بتوان به سوالات پاسخ صحیح داد.

ماهیت مسابقه هم بگونه ای بود که بعد از یک بار امتحان، تمایل و رغبتی به بازی مجدد به وجود نمی آمد مگر برای فردی که چند بار قصد سفارش در آن روز را داشته بود.

[irp posts=”2653″ name=”ریحون در تعقیب زودفود،حضوری متفاوت در رقابت”]

ضمن اینکه در ویدئوی زیر می توانید نحوه اجرای کمپین تن تن و چیلیوری را مشاهده نمایید، ذکر این نکته ضروری است که کمپین های بازیگونه آنلاین زمانی اثربخش هستند که ماهیت مسابقه به اندازه کافی جذاب باشد و انگیزه شرکت در مسابقه را ایجاد کند؛ در واقع نباید برای یک کد تخفیف معمولی، کاربر را وارد پروسه های زمان بر و طولانی کنیم مگر آنکه یا جایزه ای ارزشمند در انتظارش باشد یا مسیر رسیدن او به جایزه ( فرآیند بازی و مسابقه ) برای کاربر جذاب و هیجانی طراحی گردد.