عبارت “بازاریابی اجتماعی” اولین بار در سال 1971 توسط فیلیپ کاتلر و جرالد زالتمن بیان شد و از پیکره دانش های گوناگون از قبیل روانشناسی، جامعه شناسی، انسان شناسی، دانش سیاسی و تئوری های ارتباطی به همراه زمینه های علمی در تبلیغات، روابط عمومی و تحقیقات بازار طراحی شده است.
بازاریابی اجتماعی سعی در ایجاد تغییرات اجتماعی مثبت دارد و می تواند برای ترویج محصولات شایسته، ایجاد مخاطبان هدف، جلوگیری از محصولات و خدمات ناشایست و نهایتا ترویج رفاه به کار رود.

هدف نهائي بازاريابي اجتماعي، بهبود رفاه فردي و اجتماعي است نه سود­آوري سازمان و اين چيزي است که بازاريابي اجتماعي را از ساير ابعاد بازاريابي متمايز مي­کند.(منبع)

بسیاری از کسب و کارها در سراسر جهان سعی می کنند بازاریابی اجتماعی را در برنامه های خود قرار داده تا بتوانند از نتایج معنوی آن بهره مند شده و غالباً برندسازی و یا حتی افزایش فروش را به دست آورند.تصور کنید یک فروشگاه اینترنتی کمپینی را برگزار می کند که تمام عواید ناشی از فروش در یک مدت مشخص به موسسه ای خیریه اهدا گردد.چنین کمپینی نتایج زیر را برای این فروشگاه اینترنتی در پی خواهد داشت:

  • بهبود رابطه احساسی کاربران با وبسایت
  • احساس تعلق خاطر کاربران به وبسایت
  • بهبود جایگاه برند با همگام شدن با مطالبات اجتماعی و نیازهای جامعه
  • افزایش تجربه خرید برای کاربران

از میان برندهای آنلاین ایرانی، می توان دیجی کالا را پیشتاز بازاریابی اجتماعی معرفی نمود.کمپین اخیر این فروشگاه با نام ” ساخت ایران ” حرکتی ارزشمند در راستای افزایش توجه مردم و رسانه ها به برندهای ایرانی و یادآوری لزوم استفاده از کالاهای تولید کشور می باشد.

دیجی کالا-بازاریابی اجتماعی

چنین کمپینی علاوه بر عواید اجتماعی و اقتصادی برای برندهای ایرانی، جایگاه دیجی کالا را در میان برندهای ایرانی نیز ارتقا می دهد.در واقع این کمپین، علاوه بر منفعتی که نصیب تولیدکننده های ایرانی خواهد داشت و نیز علاوه بر پاداش رای دهندگان، دیجی کالا را به بار دیگر به عنوان برندی که در بطن جامعه بوده معرفی کرده و فاصله خود را با مردم – و دیگر نهادها – کم نموده است.

کمپین دیگر که اخیراً آغاز شده مربوط به نت برگ می باشد. نت برگ با استفاده از موج مردمی ” دیوار مهربانی ” با زیرکی کمپین اینستاگرامی برگزار کرده و از کاربران می خواهد از دیوار مهربانی شهر خودشان عکس گرفته و با هشتگ مربوطه در اینستاگرام ارسال نمایند. این کمپین به هیچ طورت مستقیمی به نت برگ متصل نبوده و کاربران برای شرکت در مسابقه نیازی به استفاده از خدمات نت برگ و یا ارسال تصاویر مرتبط با نت برگ نیستند به همین دلیل احساس رضایت و تمایل بیشتری برای شرکت در مسابقه در کاربران ایجاد خواهد شد.

بازاریابی اجتماعی - نت برگ

کمپین دیوار مهربانی به این دلیل قابل توجه است که نت برگ توانسته از موج مثبت مردمی استفاده کند؛ این بدین معنیست که مردم به طور بالقوه به شرکت در این مسابقه تمایل خواهند داشت. معمولاً هدف نهایی چنین کمپینهایی که به طور مستقیم به وبسایت برگزار کننده اشاره ای نمی کند معرفی هرچه بیشتر وبسایت به عموم کاربران با سوژه ای مثبت و فراگیر می باشد؛ این آشنایی با نت برگ به برندسازی این سایت خرید گروهی کمک زیادی می کند.

ختم کلام آنکه برگزاری کمپینهای بازاریابی اجتماعی سبب کاهش فاصله برند با مردم در نگاه مردم خواهد شد و تمام کسب و کارها باید سعی کنند که با ایفای مسئولیتهای اجتماعی خود، جایگاه برند خود را ارتقا ببخشند…