وقتی صحبت از ساخت اپلیکیشنهای پیام‌رسان باشند، مسئلۀ رقابت برای توسعه‌دهندگان ایرانی یک مانع بزرگ است. در این مقاله، 6 مشکلی را که در سد راه اپلیکیشنهای پیام‌رسان ایرانی برای گرفتن سهمی از بازار هستند مطالعه خواهید کرد.

در کشوری که 40 میلیون نفر از مردم آن در تلگرام عضو هستند، نباید پرسید که کدام پیام‌رسان محبوب است! باید پرسید چه چیزی را میتوان تغییر داد تا دیگر پیام‌رسان ها هم بتوانند سهمی از این بازار را بگیرند.

در حال حاضر تلگرام پیام‌رسانی است که برای پروتکل رمزنگاری اش مشهور است و بخش بزرگی از این مارکت در ایران را از آن خود کرده است.

زمانی که اپلیکیشن هایی مانند لاین، وی چت و وایبر نتوانستند نیازهای مردم را برطرف کنند و یا فیلتر شدند، تلگرام شکافی را که در بازار ایرانیان بود، پر کرد. با ویژگی‌هایی که تلگرام برای سهولت در استفاده داشت، برگ برنده خود را رو، و رقبا را از دور خارج کرد.

حال اگر یک شرکت بین‌المللی و با تجربه در حوزه‌های مختلف نمی‌تواند در بازار ایران سهم داشته باشد، چطور انتظار می‌رود که اپلیکیشن‌های ساخته شده توسط جوانان ایرانی موفق شود؟

هرکدام از موارد یا چالش های زیر، می‌تواند اپلیکیشن های پیام‌رسان ایرانی را با شکست مواجه کند. در ادامه این چالش‌ها را بررسی می‌کنیم:

کیفیت

اگر می‌خواهید در بازاری که رشد سریعی دارد موفق شوید و رقابت کنید، باید استانداردهای بین المللی را رعایت کنید. لزومی ندارد حتماً همیشه عالی باشید اما باید حداقل یک کپی خوب از نمونه‌های خارجی باشید. پیام‌رسان های ایرانی هنوز هم از نبود طراحی بصری UI و همچنین UX بد رنج می‌برند.

اعتبار و اطمینان

این روزها مردم برای اپلیکیشنهایی که کند هستند، دستورات را دیر اجرا می‌کنند و احساس کندی به کاربر می‌دهند، وقت و حوصله ندارند. معمولاً کاربر نمی‌تواند انتظار بیشتری از اینترنت موبایل خود داشته باشد اما کاملاً حق دارد که از اپلیکیشنی که به صورت حرفه‌ای توسعه داده شده است، انتظار داشته باشد که پیام‌ها را حتی با اینترنت ضعیف با سرعت ارسال کند.

هزینه ها

برای رقابت کردن در چنین مارکتی، باید اپلیکیشن شما برای پلتفرم‌های مختلفی توسعه داده شده باشد. همچنین باید تمام ویژگی‌های رقبا از جمله تماس صوتی، ارسال فایل‌های مختلف، ارسال ویدئو و دیگر فیچرها را داشته باشد. پیام‌رسان ها باید بتواند جوابگوی رشد بالای کاربر باشد و در تعداد بالا به مشکل نخورد؛ این به معنی هزینه های سرور، توسعه و مارکتینگ بیشتر است و همان مشکل بعدی ایرانیان است؛ آنها می‌توانند پروژه را شروع کنند اما نمی‌توانند با هزینه‌های موجود کار خود را ادامه دهند.

درآمد

هنگامی که هزینه‌ها بالا باشد و شما هنوز بیزینس مدل مناسبی برای این مارکت و کسب درآمد از اپ پیام‌رسان پیدا نکرده‌اید، یعنی مشکل جدی دارید و تنها تا چند ماه می‌توانید دوام بیاورید و سپس به دلیل عدم توانایی در توسعه و پرداخت هزینه‌ها، شکست خواهید خورد.

اپلیکیشنهای پیام‌رسان ایرانی

صداقت

یکی از دلایل اصلی محبوبیت تلگرام، قابلیت رمزگذاری آن بود. هنگامی که دولت ایران از مؤسس تلگرام خواست تا سرورها را برای امنیت اطلاعات کاربران و کاهش هزینه‌ها به ایران منتقل کند، اختلافات زیادی بین دولت ایران و مؤسس تلگرام به وجود آمد. البته که تلگرام این درخواست را رد کرد.

امتیازات دولت

تا به حال شنیده‌اید که یک اپلیکیشن با کمک دولت از صفر تا 100 رشد کند؟ البته باید دانست که دریافت کمک از دولت مزایا و معایب خود را دارد. استارتاپی که برای رشد به دولت تکیه کند، شانسی برای موفقیت ندارد.

در اوایل 2017 معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ایران اعلام کرد که دولت امتیازاتی را به اپلیکیشنهای پیام‌رسان ایرانی که واجد شرایط باشند و تعداد کاربران قابل توجهی داشته باشند، اعطا خواهد کرد.

حتی با وجود این انگیزه، از آن زمان تا به حال هیچ پیام‌رسان ایرانی نتوانسته مقدار قابل توجهی کاربر را به دست بیاورد.

منبع انگلیسی:تکراسا