امروز تاثیری که یک کمپین دیجیتال مارکتینگ ایجاد می‌کند امری ثابت شده است. کاربران بی‌شمار شبکه‌های اجتماعی، امکان تعقیب مخاطبان هدف و تبدیل آن‌ها به مشتریان دائمی، توانایی بهینه‌سازی و تغییر روند تبلیغات در کمترین زمان و… امتیازهای منحصر به فرد فضای دیجیتال برای طراحی و اجرای کمپین‌های تبلیغاتی برندها به شمار می رود.

حال تصور کنید که یک کمپین قدرتمند دیجیتال و یک کمپین تبلیغاتی آفلاین با هدفی مشترک در کنار هم قرار بگیرند. در این حالت یک کمپین تبلیغاتی ۳۶۰ درجه شکل می‌گیرد و مخاطبان، محتواهای تبلیغاتی را که همه رساننده یک پیام واحد هستند در رسانه‌های مختلف می‌بینند.

اینگونه مخاطبان درگیر پیام تبلیغاتی شده و محصول مورد نظر در دیدرس آن‌ها قرار می‌گیرد. در این حالت توجه مخاطبان به محصول جلب شده و هنگام خرید، محصول مورد نظر در فهرست گزینه‌های آنان قرار می‌گیرد. در این مقاله نگاهی دقیقی خواهیم داشت به یک کمپین دیجیتال مارکتینگ موفق که با همراهی تبلیغات آفلاین، نتایج فوق‌العاده ای را رقم زد.

کمپین دیجیتال مارکتینگ سیف و دامستوس با هدف فروش آنلاین

کمپانی یونیلیور درصدد راه‌اندازی یک کمپین تبلیغاتی برای معرفی و فروش هم‌زمان دو برند سیف و دامستوس به عنوان پکیج کامل تمیزکننده و سفیدکننده سطوح بود. از اهداف این کمپین باید به بهبود کامل برندینگ در فضای دیجیتال و نیز فروش اینترنتی محصولات اشاره کرد. شرکت دی ام سی (DMC) نیز طراحی و اجرای تبلیغات دیجیتال این کمپین را عهده‌دار شد.

چند نوع مختلف از پکیج‌های محصولات سیف و دامستوس با ۲۰% تخفیف ویژه به مناسبت نزدیک شدن به نوروز و رسیدن ایام خانه‌تکانی وارد بازار شد که در تصویر زیر یک نمونه از این پکیج‌ها را مشاهده می‌کنید.

چالش کمپین: شناخت رسانه‌های مناسب

در آغاز هر کار بزرگی چالش اصلی برای شرکت های تبلیغاتی این است که چگونه می‌توان با هزینه ای معقول، پیام مورد نظر را در بهترین زمان ، به نزدیک ترین جامعه هدف رساند.

برنامه‌ریزی و طراحی استراتژی کمپین دیجیتال مارکتینگ

در آغاز، جامعه هدف به دقت و بر اساس تحقیقات بازار انتخاب شد و پس از شناخت مخاطبان هدف که خانم‌های خانه‌دار بین ۲۰ تا ۴۵ سال بودند، این نتیجه حاصل شد که ترویج محتوای ویدیویی مربوط به این محصولات در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی موجب ایجاد تعامل با آنان می‌شود؛ به این ترتیب شاخص و هدف اصلی، مشاهده و ترویج ویدیو در فضای مجازی و رسانه‌های دیجیتال قرار قرار گرفت.

چالش اصلی برای دسترسی به این مخاطبان و در دیدرس آنان قرار گرفتن، شناسایی رسانه‌هایی بودند که در طول روز مورد توجه مخاطبان هدف قرار می‌گیرد.

برای دریافت اطلاعات تکمیلی از این جامعه هدف و انتخاب بهترین رسانه‌های تبلیغاتی، کمپین دیجیتال مارکتینگ یونیلیور به سه بازه زمانی تقسیم شد:

بازه زمانی اول ( ۳۳ روز نخست) :

آزمایش همه رسانه های دیجیتال

بازه زمانی دوم ( ۱۲ روز ) :

شناسایی و آنالیز دقیق رسانه های آزمایش شده و انتخاب بهترین رسانه ها

بازه زمانی سوم ( ۲۸ روز ) :

انتقال تمرکز و بودجه به رسانه هایی که بیشترین نرخ تبدیل را داشته اند.

.

مجموع این رسانه ها به بیش از ۸ رسانه بزرگ می رسید که همه آن‌ها به بهترین شکل ممکن مورد آزمایش قرار گرفت و تمامی اطلاعات مورد نیاز برای ادامه کمپین جمع آوری شد.

برای این کمپین یک صفحه فرود به آدرس domestosandcifpromotion.com با تمامی امکانات مورد نیاز طراحی و کد نویسی شد و با توجه به هدف اصلی کمپین، ویدیوی تبلیغاتی در قسمت بالای وبسایت به نمایش درآمد.

همینطور در تمامی بخش های صفحه فرود Event Tracking (کدهایی که به گوگل آنالیتیکس متصل هستند تا اکشن های ست شده را اندازه گیری کنند( مشاهده آمورش ویدئویی گوگل آنالیتیک ) تعیین شد  و در نهایت، مجموع ایونت های ثبت شده به ۱۷ کد مختلف رسید.

پس از تحلیل های انجام شده در زمان اجرای کمپین، روزانه بیش از ۱۰۰ بار اسم دامستوس در گوگل جست و جو می شد( می‌توانید در عکس زیر مشاهده کنید) پس تصمیم بر این شد که یک کمپین گوگل ادوردز با هدف فروش اجرا شده و صفحه فرود آن، صفحه فروش پکیج موجود در دیجی کالا قرار داده شد.

تنها بعد از ۱۲ ساعت از شروع کمپین ۳ بار تمامی پکیچ های سیف و دامستوس به صورت کامل در دیجی‌کالا به فروش رسید و این پکیج در بخش پربازدیدترین و پرفروش ترین محصولات شست و شو در دیجی کالا قرار گرفت!

نکته قابل توجه اینکه پس از آغاز کمپین، سه بار این پکیج ها در فروشگاه های رفاه، شهروند، هایپرمی و پالادیوم نیز به صورت کامل فروخته شد.

پس از فروش کامل این محصولات، هدف دوم این کمپین از فروش به ترویج نام برند در شبکه های اجتماعی و دریافت ایمیل کاربران متمرکز شد و این ویژگی ها نیز در صفحه فرود اضافه گردید؛ به همین منظور رسانه‌ها مجدداً هم مورد بهینه‌سازی قرار گرفتند.

بهینه سازی دیگری که روی این کمپین دیجیتال مارکتینگ این برند انجام شد افزایش نرخ کلیک روی مشاهده ویدئو به میزان ۷۰۰% بود که رشد فوق‌العاده‌ای محسوب می گردد(راز این رشد فوق‌العاده انتخاب رسانه‌هایی بود که کاربران آنها نرخ تبدیل بالاتری در مشاهده ویدئو نسبت به رسانه های دیگری داشته اند).

یکی از اصول اساسی تبلیغات این است که اگر مخاطب تبلیغ کسب و کار شما را بیش از سه بار در مکان های مختلف نبیند این تبلیغ اثر گذار نیست؛ با توجه به این اصل، پس از بررسی هایی که روی این کمپین صورت گرفت تصمیم گرفته شد یک کمپین هدفگیری مجدد (ریتارگتینگ) اجرا شود تا بر همین اساس بار دیگر بهینه‌سازی رسانه‌ها انجام گردد.

کاربرد کلی کمپین ریتارگتینگ به این صورت است که وقتی کاربری وارد صفحه فرود وبسایت می‌شود کوکی و آی‌پی(ip) کاربر ذخیره می شود و اگر این کاربر در زمان اجرای کمپین به یکی از وبسایتهای نمایش دهنده تبلیغات هدف سر بزند تمامی بنرهای تبلیغاتی آن وبسایت، کمپین مورد نظر را به کاربر نمایش خواهد داد.

با اجرای کمپین هدفگیری مجدد در کنار دیگر کمپین ها میزان بازگشت افرادی که قبلا وارد صفحه فرود شده بودند به ۲۰٪ کل ورودی ها رسید و این موجب موفقیتی کم‌نظیر در این کمپین شد.

در پایان کمپین ویدیوی تبلیغاتی، ۱۵ میلیون بار در فضای مجازی دیده‌شد و ۱۱۴ هزار بار روی بنرهای تبلیغاتی کلیک شد و ۹۰۰ کلیک روی آیکون‌های شبکه‌های اجتماعی در صفحه فرود صورت گرفت. همچنین این صفحه فرود تنها در سه هفته، موفق به کسب رتبه ۵۰۰۰ الکسا شد.

همه این‌ها با ۹ بار بهینه‌سازی ثابت کرد که با استفاده از اطلاعات و داده‌های موجود در دنیای دیجیتال می‌توان تبلیغاتی تا این اندازه اثربخش را در فضای دیجیتال طراحی و اجرا کرد.

منبع: بلاگ اد

بازنویسی توسط نبضی‌نو