پس از چند روز مجدداً به فروشگاه اینترنتی محبوبتان مراجعه می کنید، با کمال تعجب متوجه می شوید محصولی را که هفته پیش در آن فروشگاه مشاهده کرده بودید به شما پیشنهاد شده است! از این عجیب تر زمانیست که ایمیل خبرنامه این فروشگاه را دریافت می کنید و همان محصول هفته پیش را در کنار سایر محصولاتی در که چند روز اخیر مشاهده کردید در این ایمیل به شما پیشنهاد شده است. وقتی عبارت ” شاید به این محصولات نیز علاقه مند باشید ” را در کنار این محصولات مشاهده می کنید یک سوال مهم در ذهن شما نقش می بندد : این فروشگاه اینترنتی از کجا توانسته محصولاتشی را که به آنها نیاز داشته و قصد خریدشان را دارم به من پیشنهاد کند؟!

در پاسخ به این سوال بسیار مهم، شما را به مطالعه جمله بسیار ارزشمند زیر دعوت می کنم :

[quote]

آنچه وب‌سایت‌های هوشمند را متمایز می‌سازد، تحلیل رفتار کاربر و ارائه پاسخ‌های مناسب به آن است.

[/quote]

پاسخ سوال شما در توانایی وبسایت مذکور در تحلیل رفتار شماست. این توانایی، در سیستمی هوشمند که در دنیا به ” سیستم پیشنهاددهنده” معروف هستند خلاصه می شود.در این سیستم ها که در کلیه وبسایت ها با هر نوع خدماتی قابل استفاده می باشد تمامی رفتارهای شما در وبسایت اعم از کلیک ها، انتخاب گزینه ها، مدت زمان در صفحات و تراکنش ها را ثبت کرده و آنالیز می کند، سپس با جمع آوری اطلاعات لازم از عملکرد شما می تواند گزینه هایی را به شما پیشنهاد دهد که بیشترین تناسب را با علاقه مندی و نیاز شما خواهد داشت.

صرف نظر از ارائه توضیحات فنی در مورد عملکرد این سیستمها، قصد دارم تنها نمونه ایرانی سیستم پیشنهاددهنده را به شما وبمستران و صاحبان کسب و کارهای اینترنتی معرفی کنم تا با استفاده از آن بتوانید افزایش محسوس فروش اینترنتی و درآمدزایی خود  را شاهد باشید.

ریکامندر، یک سیستم پیشنهاددهنده هوشمند می باشد که با جمع‌آوری داده‌هایی از رفتار بازدیدکنندگان و کاربران وبسایت، تحلیل آنها و در نهایت استخراج فاکتورهای پنهان، بر میزان تعامل کاربر با وبسایت می افزاید. زمانی که بازدیدکننده وبسایتتان را با گزینه های مورد نیاز و متناسب با وی مواجه کنید نرخ تبدیل وبسایت شما به طور قطع افزایش خواهد یافت.

در وبسایت ریکامندر، می توان توضیح تخصصی زیر را در مورد این سیستم مشاهده کرد:

[quote]

فناوری یادگیری ماشین، زیرمجموعه هوش مصنوعی است. متخصصین این فناوری بر توسعه الگوریتمها و روشهایی برای تحلیل و دسته بندی داده‌ها همت گمارده اند. راهکارهای یادگیری ماشین سالهاست در سامانه های پیشرفته و نوآور وب به کار می روند. از این فناوری عموماً در بهبود کیفیت ارائه خدمات و افزایش سودآوری استفاده می شود.

[/quote]

فرض کنید وارد یک فروشگاه اینترنتی پوشاک شده و محصول شلوار کتان، رنگ کرم، برند برشکا و سایز لارژ را مشاهده می کنید.در این صفحه کادرهایی هم برای محصولات مشابه هم وجود دارد که شلوارهای مختلفی از نظر جنس،برند،رنگ و … معرفی شده است.روی یکی از این شلوارها کلیک می کنید و در صفحه آن محصول متوجه می شوید محصولات مشابه نه از رنگ و برندهای مختلف، بلکه شلوارهایی هستند که یک یا چند فاکتور مورد نظر شما یعنی رنگ کرم، جنس کتان، برند برشکا و سایز لارژ را دارا هستند! بدین ترتیب به سادگی با گزینه هایی روبرو می شوید که دلیل ورود شما به آن فروشگاه اینترنتی بوده است و همین امر، احتمال خرید شما از آن سایت را افزایش می دهد.

سیستم پیشنهاددهنده

سیستم پیشنهاددهنده ریکامندر با شعار ” راه‌حلی بلادرنگ برای تحلیل و پیش بینی رفتار کاربر” توسط برخی برندهای مطرح کسب و کار اینترنتی و نیز استارتاپها مورد استفاده قرار می گیرد و این امر، در حالی اتفاق می افتد آقای “امیر صدیقی”،خالق ریکامندر بدون هیچگونه تبلیغاتی توانسته نظر بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی موفق را به خود جلب کرده و پیشنهادهای سرمایه گذاری های کلانی را دریافت کند. خوشبختانه تخصص آقای صدیقی در خلق این سیستم سبب شده است که تا مدتها نگران حضور رقبا در این عرصه نبوده و همچنان با علاقه و عشقی که منجر به تولد ریکامندر شد، به توسعه این سیستم و سایر سیستم های هوشمند دیگر خود ادامه دهد. با توجه به اینکه سعادت آشنایی و هم صحبتی با ایشان را داشتم مفتخرم که توانستم با گامی کوچک در نبضی‌نو و انتشار این مطلب، افراد بیشتری را با ریکامندر آشنا کرده و فرصت رشد استارتاپهای ایرانی را با کمک این ماشین هوشمند فراهم نمایم.

پیشنهاد می کنم برای آشنایی بیشتر با آقای صدیقی و ریکامندر، پادکست زیر را گوش دهید:

پادکست همفکر: گفت‌و‌گوبا امیر صدیقی ( اینجا )